Sunday, August 21, 2005

Kenapa saya tak boleh?

 Sebenarnya saya akui, saya punya jiwa yang besar. Dari saya kecil saya suka dengar ayah bercerita tentang sejarah Islam, tentang Islam. Kami selalu solat maghrib dan isyak jemaah. Lepas tu ayah akan buka kitab dia baca pada kami. Saya kagum ayah sebab masih lagi rajin pergi belajar agama dengan guru-guru agama. Saya nak jadi macam ayah.

Dari darjah 1-6 setiap tahun saya akan naik ke pentas untuk mengambil hadiah kedudukan darjah terbaik dan Mata Pelajaran Terbaik. Mata Pelajaran Terbaik yang saya tak pernah miss adalah Pendidikan Islam. Sekolah agama petang pun saya selalu ke hadapan dan cikgu-cikgu semua sayangkan saya. Saya tahu ayah pun sangat sayangkan saya sebab saya banyak ikut ciri-ciri ayah.

Saya suka sangat dapat berjihad untuk menegakkan Islam. Tapi saya perempuan. Hati saya meronta-ronta untuk masuk sekolah pondok. Saya teringin untuk pakai purdah. Wahh cantikan? Tapi saya bukan nak cantik saya cuma nak jadi wanita Muslimah. 

Tapi saya sedih sangat sebab mak ayah tak benarkan. Kawan saya, Rosnani dah pindah sekolah pondok. Baizatul Bazamah dia bukan alim pun tapi dah masuk sekolah pondok. Tempoh hari saya ada berjumpa dengannya. Ya Allah lembutnya dia. Walaupun dulu dia budak sukan macam saya tapi dia jadi lembut. cantik dia pakai purdah.

Saya merajuk sangat dengan mak ayah. Kenapa halang saya? Tapi saya tak boleh derhaka pada mereka sebab syurga saya pada mereka.

Saya memang merajuk sangat-sangat.

Tapi ayah berikan saya nasihat. Saya tak tahu saya yang salah atau mereka. Saya rasa sangat-sangat sedih dan marah.


No comments:

Mencintai Mu

الّلهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَالْأَعْمَالَ الّذِي يُبَلِّغُنِى حُبَّكَ . “Ya Allah, aku memohon kecintaan-Mu,...